Tuesday, November 27, 2012

~ BELAJAR SAMPAI MATI~



Ustaz Ahmad Dusuki bin Abdul Rani di Masjid Negeri Selangor

TUGAS KE 2 SEORANG GURU 
(muka surat 46)

Tugas murabbi atau tenaga pengajar yang perlu dilakukan mesti
1) kerana Allah swt
2) penuh kasih sayang

Apabila mengajar, perlu ada 2-3 perkara  bagi menjadi guru.
Dalam hidup kita, Rasulullah s.a.w ajar kita supaya kita menjadi seorang yang belajar atau pun kita mengajar ataupun kita mendengar ataupun org yang cintakan pada ilmu. 

Jangan kamu jadi golongan yang kekempat,mengajar pun tidak,belajar pun tidak,mendengar pun tidak, ataupun cinta kepada majlis ilmu pun tidak.Binasa lah dia, hancurlah dia.

Rasulullah gambarkan,tidak ada nilai seseorang kalau dia hidup,tibatiba dia tidak belajar , dia tidak mengajar atau dia tidak mendengar ataupun pada diri dia tidak merasa cinta pun dengan ilmu.

Dalam hadis lain Rasulullah s.a.w menyebut, " Apabila naiknya cahaya matahari pada hari ini, tiba-tiba tidak menambah ilmu pada diri aku tidak ada satupun ilmu yang bertambah, ilmu yang 
baru dalam hidup aku,hari itu tidak ada lagi keberkatan dalam kehidupan."

Ilmu ni sampai bila2 kita kene belajar sehinggakan dekat nak mati pun perlu diajar lagi. Bukan sekadar belajar, bahkan diajar.

Rasulullah sebut ajar ataupun tuntunlah orang yang dekat nak mati di kalangan kamu " Laa ilaaha illALLAH". Sesipaa yang menyebut "Laa ilaaha illALLAH,diakhir kehidupa kita, maka dijamin masuk syurga ALLAH swt.

Kerana naka menyebut perkataan " Laa ilaaha illALLAH bukan pekerjaan yang mudah.

Bagaimana sukar untuk kita mendapatkan satu-satu ilmu, demikian juga orang yang nak menyebut Laa ilaaha illALLAH dekat2 nak mati adalah masa yang kelam kabut sekiranya kita tidak boleh menyebut "Laa ilaaha illALLAH" .

Dalam keadaan kelam kabut ini, dia jiwa yang paling tenang jiwanya, maka ilmunya senang masuk. Apabila orang sebut kepada dia "Laa ilaaha illAALAH," lalu mulutnya akan sebut " Laa ilaaha illALLAH" terus. 

Maknanya, sejak daripada kita mula lahir, kita diazan di telinga kanan kita,

Di dalam kitab ada mengajar, apabila anak itu mula membesar, usia dia 2tahun 7 bulan, dia mula bercakap. Kemudian perkataan mula2 yang perlu kita sebut kepada anak kita adalah ALLAH,ALLAH,ALLAH...

perkataan susu, mama xperlu diajar, kerana lama kelamaan dia akan pandai dengan sendirinya. 

Proses mengajar start bermula kita hidup sampai kita mati kene mengajar. Kerana apa kene mengajar?? Sebab manusia mula menjadi bengkok apabila tidak diajar.

pokok " Diajar dan dibentuk", manusia " diajar dan diasuh"

Rasulullah menyebut, dlam hidup orang mukmin ada 5 MUSUH UTAMA.

1. Mukmin yang dengki dengan kamu. sama taraf, orang jual goreng pisang dengki dgn orang yang jual goreng pisang.
2. Orang munafik yang benci kpd orang mukmin. Boleh jadi kita munafik, tetapi kita tidak tahu. Dengan ini, kita perlu belajar 
3. Orang kafir yang mencari jalan untuk membunuh kamu.
4. Syaitan yang cari jalan untuk sesatkan kamu. dia akan memujuk kita supaya tidak solat dll.
5. ???

Kitab Dr.Fathi Yakan " Apa erti saya menganut Islam"- !0 pintu syaitan akan masuk dalam tubuh badan manusia. Mungkin melalui TAKBUR, BANGGA DIRI, UJUB, DENGKI, CINTAKAN KEHIDUPAN, BENCIKAN KEMATIAN.

Hak seorang muslim dengan muslim adalah menziarahi apabila meninggal.


stop at 51.03..huuu,,i'm so tired and have take a rest tonight~ insyaAllah, i will be continue to rewrite this kuliah for our reading =)

2 comments:

  1. Salam 'alaik.

    Terima kasih atas perkongsian.
    pernah dgr juga ttg hadith jgn jadi golongan ke-4 tu.. cuma yang saya dgr jangan jadi yang ke-5, sb yang pertama kena jadi alim, xleh baru jadi golongan kedua, org yg belajar ilmu... (seterusnya)

    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  2. Wassalam..Moga Allah memberkati dan terima kasih kepada kawan sy cikgu..sebab dier yg share video ni kat FB..(syukran SNDI =) )...kalau cikgu ade kitab Bidayatul Hidayah karangan Imam Ghazali,insyaa Allah,akan jumpe hadis ni..

    ReplyDelete