Sunday, February 1, 2009

KEWAJIPAN MENGHORMATI IBU BAPA

Kewajipan menghormati ibu bapa ada disebut di dalam Al-Quran, Surah Al-AhQaaf (Bukit2 Pasir) dari ayat 15-20.

ayat 15 : Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa : " Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri ni'mat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang Engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku.Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesugguhnya aku termasuk orang2 yang berserah diri."

ayat 16 : Maka itulah orang2 yang Kami terima dari mereka amal yang baik yang telah mereka kerjakan dan Kami ampuni kesalahan2 mereka, bersama penghuni2 syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

ayat 17 : Dan orang yang berkata kepada kedua ibu bapanya : "Cis bagi kamu keduanya, apakah kamu keduanya memperingatkan kepadaku bahawa aku akan dibangkitkan, padahal sungguh telah berlalu beberapa umat sebelumku? lalu kedua ibu bapaknya itu bermohon pertolongan kepada Allah seraya mengatakan : " Celaka kamu, berimanlah! sesungguhnya janji Allah adalah benar". Lalu dia berkata : "Ini tidak lain hanyalah dongengan orang2 yang dahulu belaka ".

ayat 18 : Mereka itulah orang2 yang telah pasti ketetapan (azab) atas mereka bersama umat2 yang telah berlalu sebelum mereka dari jin dan manusia. Sesungguhnya mereka adalah orang2 yang merugi.

ayat 19 : Dan bagi masing2 mereka derajat menurut apa yang telah mereka kerjakan dan agar Allah mencukupkan bagi mereka (balasan) pekerjaan2 mereka sedang mereka tiada dirugikan.

ayat 20 : Dan (ingatlah) hari (ketika) orang2 kafir dihadapkan ke neraka (kepada mereka dikatakan) : "Kamu telah menghabiskan rezekimu yang baik dalam kehidupan duniawimu(saja) dan kamu telah bersenang2 dengannya; maka pada hari ini kamu dibalasi dengan azab yang menghinakan kerana kamu telah menyombongkan diri di muka bumi tanpa hak dan kerana kamu telah fasik".


No comments:

Post a Comment