Wednesday, January 9, 2013

~ ANAK ISTERI YANG BERTUAH ~


Dengar kuliah jap,,lepas jawab exam yg ke 3..esok ade 1 paper lg..Allahuakbar,,kita boleh jawab exam bukan sebab kita study sahaja, tetapi kerana bantuan dari Allah swt.. Teruskan dalam kebaikan sebagai tanda syukur kepada Allah swt.

Kuliah harini bertajuk "Anak Isteri yang Bertuah"
Disampaiakn oleh 2 orang ahli panel.
Ahli panel 1: Ustaz Azhar Idrus
Ahli panel 2: Ustaz Haslin Bahrin
Moderator : Ustaz Syed Norisham Tn. Padang
Tempat : Masjid Al- Munawwarah, Sek 27, Shah Alam  
 
Iman takkan lurus sehingga lurus apa yg lurus dihatimu..Rasulullah bangga dgn ummat yg ramai.
Ustaz Azhar
Maksud hadis "Sesungguhnya bertuah org yg panjang umur dalam taat kepada Allah swt"
Bertuah, jika org kaya itu yg dikatakan bertuah,maka org kafir la yg bertuah.
Pangkat besar bukan bertuah,jika pangkat besar bertuah,maka firaun dikatakan bertuah..
Bertuah berkait dgn akhirat. Pendek umur taat Allah lg baik dari org berumur 80 yg tdk taat kpd Allah swt.Bertuah,adalah org yg akidahnya kukuh. Lahir sbagai org Islam dikatakan bertuah. Salah minta pendek umur, mintak panjang umur xpe,malah panjang umur dipuji syarak..Org yg berada didalam rumah Allah pun nak panjang umur,inikan pula org yang diluar masjid. 
Bertuah lawannya celaka(tidak taat kepada Allah swt). Mati dalam taat kpd Allah lebih baik dari hidup derhaka kpd Allah swt. Ubatnya?hadis majlis ilmu.Jahi kpd alim, gelap kepada terang.
Anak dan isteri yg bertuah, taat kepada Allah swt. Kecantikan tidak kekal. Harta semua ditinggalkan. Tuah org yg kasih kpd Allah swt ada hubungan dgn Allah swt dan fikir nak bg hadiah(buat perkara yg Allah suruh/amal baik)  buat Allah swt. apa sahaja yg kita buat, kita buat biar jadi bertuah. Bagaiman?ikut garis peraturan Allah swt dan kaitkan dgn akhirat. Bila bangkit di padang mahsyar, Allah panggil "Wahai hambaku" dan siapa yg dipanggil dgn wahai hambaku, dia adalah yg paling.

Ustaz Haslin Bahrin
 
55.00 :  Diakhirat nanti,suami, isteri dan anak-anak akan masuk syurga. Adakah kita akan bersama diakhirat sepertimana di dunia? dan bagaimana cara kita boleh bua?
(Qailullah jap,,penat study xabeh lg..pasni sambung balik) 
 

http://www.youtube.com/watch?v=521XITOtPwU

No comments:

Post a Comment